22.4.2008

Prahan tunnelmia

Tsekinmaalta kotiuduin sunnuntai-iltana ja eilinen meni ihan toipuessa matkan rasituksista. ;) Nyt voisin jotain yrittää kirjoittaakin reissun tiimoilta. Matkaan oli tarkoitus lähteä aikaisin perjantai-aamuna (vai myöhään torstai-iltanana?) klo 1 aikaan. Jouduimme kuitenkin odottelemaan bussia, ja pääsimme lähtemään vasta vähän ennen kahta. Kuljettajamme oli "hieman" huonosti valmistautunut, hän oli unohtanut kotiinsa GPS:ään tarvittavan levyn ja karttaakaan ei hänellä ollut... Sen lisäksi hän kieltäytyi laittamasta ilmastointia pois päältä ja lämmitystä päälle (koska hänellä itsellään oli kuuma! - eikö muka busseissa saa erikseen säädettyä lämpötilaa/ilmastointia kuljettajalle ja matkustamoon??), mistä johtuen bussissa oli ihan sietämättömän kylmä. Minulla oli päälläni kaikki mahdolliset vaatteet, mitä minulla oli mukanani bussin sisällä (pitkähihainen t-paita, villatakki, samettitakki, 2 kaulahuivia, pipo, hanskat, farkut, villasukat) ja meinasin ihan tosissani jäätyä! Päästiin kuitenkin perille Prahaan -tosin 5 tuntia aikataulusta jäljessä, koska kiertelimme etsimässä hostelliamme... Hostellilla saimme myöhäisen aamupalan (siis noin puolelta päivin) ja sen jälkeen lähdimme kaupunkikierrokselle. Siellä näimmekin paljon kauniita rakennuksia, ja onneksi ilmakin suosi. :)
Tällaisia yllä olevan kuvan tornin kaltaisia torneja oli Prahassa paljon.
Vanhan kaupungin raatihuoneen seinässä on astronominen kello (yllä olevassa kuvassa aivan vasemmassa reunassa ja alla olevassa oikeassa reunassa).

Tunnelmia vanhan kaupungin aukiolta (kuvat yllä ja alla).
Kierroksen aikana kävimme myös Prahan linnassa, joka näkyy allaolevassa kuvassa mäen päällä. Kuvassa on myös Vltava -joki, joka halkoo Prahaa.
Kaarlen silta on noin puolisen kilometriä pitkä... ja sillalla on paljon erilaisia patsaita, kuten esimerkiksi alla olevan kuvan maailman ainoa heprealaisin tekstein varustettu krusifiksi.Prahan linnasta oli hienot näkymät kaupunkiin, joten pitkien portaiden nouseminen kyllä kannatti.Prahan linnassa on myös Pyhän Vituksen katedraali, joka on samaa goottilaista tyyliä kuin esimerkiksi Kölnin tuomiokirkko ja Strasbourgin katedraali.
Alla vielä toinen kuva linnalta kaupunkiin päin, eri suuntaan tosin.
Kaupunkikierroksen jälkeen meillä oli vapaata aikaa, ja kävimme syömässä sekä ruokaostoksilla. Illalla kävimme vielä Duplex -nimisellä klubilla, josta en tosin suuremmin pitänyt ja lähdinkin ensimmäisten joukossa yhden jälkeen takaisin hostellille. Lauantaina kiertelimme kaupungilla ja kävimme Staropramenin panimolla sekä illalla söimme yhdessä päivällistä Pivnice U Pivrnce -ravintolassa. Ravintolan seinät olivat täynnään enemmän tai vähemmän rivoja piirustuksia:

Ja tuo oli kiltimmästä päästä oleva kuva... Ravintolassa tarjoiltiin perinteistä tsekkiläistä ruokaa, valkosipulikeittoa alkuun, pääruoaksi jotain lihaa (josta en pitänyt yhtään - liikaa "natkuja"...), hapankaalin tyyppistä juttua sekä jotain jännää leipää ja jälkkäriksi kermavaahdolla kuorrutettuja onttoja "arkkuja" (tai jotain sellaisia, luultavasti tehty sokerista, kananmunasta ja jauhoista). Ja olutta sitten tietenkin ruokajuomaksi. Tämä oli siis ryhmällemme etukäteen tilattu ruoka ja kuulemma hyvin perinteinen tsekkiläinen ruoka. Ihan täysin ei kyllä minuun iskenyt, mutta söin kuitenkin. Päivällisen jälkeen kävimme vielä Kaarlen sillan vieressä olevalla Karlovy Láznê -klubilla, jossa on viidessä kerroksessa viisi erilaista yökerhoa. Itse pidin eniten kolmannen kerroksen yökerhosta, jossa soitettiin 70-, 80- ja 90-luvun diskohittejä. :) Ja muidenkin makuun tuntui olevan, kun suurin osa ryhmästämme päätyi samaan paikkaan. Hiki päässä tanssimme monta tuntia siellä. Jalat oli ihan kipeänä, kun kävelimme noin puolen tunnin matkan hostellille öisen Prahan halki, mutta oli kyllä hauskaakin.

Sunnuntaina oli jo sitten vuorossa kotimatka. Matkalla pysähdyimme Karlovy Varyssä, eli saksalaisittain Karlsbadissa syömään ja jaloittelemaan. Kaunis kaupunki oli sekin. Valitettavasti ei päästy käymään kylpylöissä, sillä niitä on Karlsbadissa. Ja niissä pääsee uimaan kuumien lähteiden vesissä... olisi kyllä ollut kivaa käydä rentouttamassa särkeviä jalkoja kylpylässä. Sunnuntai menikin sitten bussissa istuessa (ja nyt jopa lämmötkin saatiin päälle, ettei tarvinnut molemmilla matkoilla jäätyä) ja olin kotona yhdentoista aikaan illalla. Kolmen yön aikana nukuin noin 10 tuntia + torkuin 3 tuntia bussissa, joten väsymys oli kyllä melkoinen vielä eilenkin pitkien yöunien jälkeen.

Nyt on sitten vuorossa Münchenin reissun suunnittelu, sillä sinne suuntailen pitkäksi viikonlopuksi torstaina. Toivottavasti suunniteltu käynti Neuschwansteinin linnassa onnistuu, sillä haluaisin kyllä päästä näkemään senkin. Myös Olympiapark, Olympiaturm sekä keskustan nähtävyydet ovat listalla. Saa nähdä miten paljon saan toteutettua noita suunnitelmiani. Mutta nyt vielä saksan tehtävien kimppuun ja illalla on Skandinaaviset bileet, joten lyhyet unet taas tiedossa... Kivaa tiistai-iltaa teillekin!