23.4.2009

Budapestin tunnelmia

Jos nyt vihdoin ja viimein saisin kirjoitettua jotain Budapestin reissustamme... Olin siis kahden ystäväni kanssa maalis-huhtikuun vaihteessa 5 yötä Unkarin pääkaupungissa. Lensimme sunnuntaina 29.3. Budapestiin, joka otti meidät vastaan erittäin sateisena. Hotelliin majoituttuamme (ja hyvän aikaa huoneestamme avautuvia Tonavanäkymiä ihasteltuamme) päätimme lähteä illalliselle. Ja yllättäen päädyimme italialaiseen ravintolaan... tuntuu vähän sille, että kirjoitan toisen postauksen ravintoloista ja kahviloista, joissa kävimme, muuten tästä tulee ihan megapitkä postaus! ;)

Maanantaina tutustuimme kaupunkiin kiertoajelulla. Kiertoajelubussi kiersi tärkeimmät nähtävyydet ja pysähtyi myös vähäksi aikaa Gellert-vuorelle, jossa pääsimme kuvaamaan näkymiä kaupunkiin:

Tonavan vasemmalla puolella on Buda ja oikealla Pest. Budan puolella sijaitsee Gellert-vuoren lisäksi mm. Linnavuori kuninkaanlinnoineen, Matiaksen kirkko ja Kalastajalinnake. Kuvassa on myös Tonavan ylittävä Ketjusilta. Pestin puolelta taas löytyvät mm. Parlamentti, Pyhän Tapanin kirkko, ostoskatu Vaci utca ja paljon muuta.

Yllä olevassa kuvassa Kuninkaanlinna iltavalaistuksessa Pestin puolelta kuvattuna. Tiistaina kävimme kauppahallissa, joka oli paljon suurempi kuin olin kuvitellut. Myynnissä oli järjettömät määrät mm. salamia ja paprikaa. Katutasossa oli lähinnä elintarvikkeita (alakerrassa hajusta päätelleen ainakin tuoretta kalaa) ja yläkerrassa sitten kaikenlaista matkamuistotavaraa. Jossain välissä kierrellessämme alkoi tuntua siltä, että kojut toistavat itseään...

Kauppahallin jälkeen kävimme vielä ostoksilla, kiertelemässä kaupungilla ja tietenkin kahvilla ja syömässä (kuten joka päivä...).

Keskiviikkona lähdimme käymään Budan puolella. Päätimme kävellä Ketjusiltaa pitkin, jotta voisimme kuvata samalla ja tarkoituksenamme oli mennä Linnavuorelle hammasratasjunalla, mutta se olikin remontissa, joten menimme bussilla.

Kuvasssa yksi Ketjusiltaa vartioivista leijonista sekä Kuninkaanlinna. Linnavuorelta oli hienot näkymät Pestin puolelle.

Parlamenttitalo on yksi Budapestin kuuluisimmista nähtävyyksistä....

... mm. Kalastajalinnakkeen ja Matiaksen kirkon ohella.

Yllä olevassa kuvassa näkymää Kalastajalinnakkeelta Pestin puolelle...

... ja Matiaksen kirkko lähempää...

...sekä Kalastajalinnaketta itseään. Linnavuorella tarkoituksemme oli käydä Unkarilaisten viinien talossa, mutta se olikin jostain syystä suljettuna eikä mitään ilmoitusta ollut, miten kauan ja miksi. Jäi harmittamaan, sillä olisi ollut kiva maistella erilaisia unkarilaisia viinejä.

Torstaina kävimme pikaisesti uudelleen kauppahallissa tuliaisostoksilla (koska totesimme, että paprikatuotteet olivat siellä halvempia kuin matkamuistoliikkeissä), jonka jälkeen lähdimme Széchenyin kylpylään rentoutumaan. Kylpylä sijaitsee Sankarten aukion lähellä, Andrassyä pitkin tultaessa Tonavalta päin, sen takana puistossa. Kylpylässä oli vähän erilainen meininki kuin suomalaisissa kylpylöissä. Meillä oli käytössä yksi pukukoppi, jonne jätettiin tavarat. Sandaalit oli hyvä olla mukana, ettei tarvinnut avojaloin siirtyä suihkuihin ja altaille. Monilla näkyi olevan myös juomapulloja altailla asti mukana. Suihkut ovat naisille ja miehille yhteiset, tosin muutamia suihkukoppeja oli, joissa pystyi peseytymään ilman uima-asua. Kylpylän altaat olivat pääasiassa "lillunta-altaita", siis ei uima-altaita (tosin sellainenkin löytyy ja siellä vissiin tulisi olla uimalakki). Me kävimme vain ulkoaltaissa, joissa olikin todella lämmintä (jopa 38 asteista!) vettä, joka siis tulee maanalaisista kuumista lähteistä. Yhdessä altaassa oli myös porepisteitä sekä hurjavauhtinen "ympyrä", jossa virtaus vetäisi hienosti mukaansa. :) Muutamia saunoja olisi myös ollut, mutta emme käyneet niissä. Aikaa meiltä kului kylpylässä kaikkineen vajaa kolme tuntia. Miljöö on kaunis, vanha rakennus ja pitkän perinteen kylpylä (josta sitten johtuikin se, ettei esim. suihkut olleet kovin nykyaikaisia...). Altaissa oli ihana rentoutua ja nauttia auringonpaisteesta. Ja koska vesi on mineraalipitoista (eikä myöskään kloorattua), iho ei kuivunut samalla tavoin kuin uimahallissa käydessä. Suosittelen lämpimästi!

Torstai-iltana kävimme myös iltaristeilyllä Tonavalla. Risteily kesti noin tunnin ja sen aikana tarjoiltiin kuohuviini sekä toinen juoma (viini, olut tai virvoitusjuoma). Selostuksen kielen pystyi valitsemaan itse, myös suomenkielinen versio löytyi. Paikoittain selostus oli... hmmm... aika jännä... mutta kuitenkin sen avulla pystyi bongaamaan Tonavan varren nähtävyyksiä.

Perjantai olikin sitten lähtöpäivämme ja pyörimme vain lähellä hotelliamme ja teimme viimehetken ostoksia Vaci utcalla ja Vörösmarty Térin markkinoilla. Sitten olikin aika suunnata hotellille ja sieltä taksilla lentokentälle. Kaikenkaikkiaan loma meni tosi hienosti, kaikki onnistui yli odotusten! Kevät tuli Budapestiin matkamme aikana ja lämpötila kipusi loppuviikosta pariinkymmeneen asteeseen. Tietysti kaupunki olisi ollut kauniimpi, jos puissa olisi ollut jo lehdet ja kukat kukkineet, mutta oikein hyvä keli suomalaisittain ajateltuna oli. Kaupunki oli hyvin hallittavissa ja mielestäni siellä oli vähän samaa tunnelmaa kuin vaikkapa Prahassa ja Roomassa. Unkarin kielestä ei juurikaan tarttunut mitään mukaan, sen verran vaikea kieli on kyseessä... mutta yllättävän hyvin englannilla (ja saksalla) pärjää ja vaikka välillä ei yhteistä kieltä löytynytkään, niin asiat saatiin silti hoidettua. :) Hyvää seuraa, hyvää ruokaa ja juomaa sekä rentoa meininkiä, niin mikäs sen parempaa lomaa onkaan!

aura kirjoitti...

Kuulostaa ihanalta reissulta:). Olen kerran käynyt Budapestissä, keväällä -96, uintileirillä. (Uimahallissa oli muuten ihan tavalliset naisten ja miesten pukuhuoneet.) Juuri ei ehditty nähdä muuta kuin hotellin ja uimahallin ympäristö, pari kertaa päästiin kiertelemään kaupunkiin. Olisi mukava mennä uudestaan.

Kristiina kirjoitti...

Suosittelen kyllä matkaa Budapestiin! :) Itsellänikin on muutamia paikkoja, missä haluaisin käydä uudelleen, kun en ensimmäisellä kerralla ehtinyt tarpeeksi kierrellä ja katsella(esimerkiksi Berliini, Praha ja München)... Ja aina vaan keksin uusia paikkoja, jotka vielä haluaisin nähdä! Ihan loputon on tämäkin suo - kuten neulemaailmakin. :D

Eila kirjoitti...

Upeita vanhoja rakennuksia! Hieno reissu tuntuu teillä olleen ja viidessä päivässä ennättää jo nähdä aika paljon.

Kristiina kirjoitti...

Hienoja rakennuksia tosiaan oli ja tunnelmaa myöskin. Ja onneksi pystyttiin olemaan pidempään kuin vain viikonlopun verran, niin ehti kiirettömästi tutustumaan kaupunkiin. :)

Näppi kirjoitti...

Varmasti upea reissu, tuonne vois lähtiä itekki. Ihania kuvia! Eipä oo tullu kovin ulukomailla tai missään oikeen reissattua, harmi vaan. Suunnitelmia on kyllä ollu, niistä ekana Pariisi... Kyllä haaveilla saa jne.

Kristiina kirjoitti...

Pariisi olis mullakin yllättäen listoilla... ;) Ja unelmiahan aina pitää olla!